- Loop-Biotech, de maker van de levende doodskist die is vervaardigd van snel opgekweekte paddenstoelen, heeft een nieuwe versie van de kist gelanceerd.
- De nieuwe Loop Living Cocoon heeft meer de vorm van een cocon en is honderden euro’s goedkoper door lagere productiekosten.
- Het bedrijf heeft ook net een miljoen euro opgehaald, waarmee het wil opschalen en de marketingactiviteiten wil uitbreiden.
- Lees ook: Begrafenis of crematie? Dit zijn alle relevante kosten per onderdeel van de uitvaart
De Delftse startup Loop-Biotech heeft een nieuwe versie van zijn ‘levende doodskist’ op de markt gebracht die honderden euro’s goedkoper is door een “prijsvriendelijker” productieproces. Het bedrijf heeft ook net 1 miljoen euro opgehaald waarmee het wil opschalen.
Waar de eerste kist van Loop nog de vorm had van een traditionele doodskist, lijkt de nieuwe versie meer op een cocon of capsule. Het design is geïnspireerd op de unieke stroomlijning van het lichaam en past beter in de natuur met zijn ronde, organische vormen dan “strak, vierkant maatwerk”, aldus het persbericht.
De producten van Loop van worden gemaakt van geupcyclede hennep en paddenstoelen die in rap tempo worden opgekweekt. Binnen 7 dagen kan er een kist van worden vervaardigd die “de aarde verrijkt”. Mycelium, het netwerk van schimmeldraden waaruit paddenstoelen groeien, heeft net als andere mycelia een belangrijke rol in de natuur. Het zet onder meer organisch materiaal om in voedingsstoffen voor het ecosysteem.
Wie na zijn dood op die manier iets wilde bijdragen aan de natuur, moest daarvoor wel dieper in de buidel tasten. De eerdere versie van de paddenstoelenkist kostte 1.495 euro, ongeveer even duur als een traditionele, luxe, mahoniekist. Een standaard doodskist kost gemiddeld zo’n 600 euro. De nieuwe Loop Living Cocoon is met 995 euro honderden euro’s goedkoper dan de oude versie, dankzij lagere productiekosten.
'Vullen van mallen duurde ontzettend lang'
Het opkweken van de paddenstoelen en het maken van de kisten gebeurde in een lab, veelal met de hand. "Het vullen van mallen bijvoorbeeld, dat duurde ontzettend lang", vertelt Bob Hendrikx, oprichter van Loop-Biotech, tegen Business Insider. "Nu hebben we daar machines voor. Er is een productielijn waarin veel geautomatiseerd is, een lopende band."
Met de lagere prijs wil hij de levende kist toegankelijker maken voor een breder publiek en ook een uitbreiding van het assortiment moet daaraan bijdragen. Naast een nieuwe versie van de kist heeft de startup ook een draagbaar en een urn op de markt gebracht, die eveneens van mycelium zijn gemaakt. Deze kosten respectievelijk 695 euro en 196,80 euro.
Loop heeft net opnieuw een miljoen euro opgehaald bij investeerder Shawn Harris, die onder meer bekend is van het programma Dragons' Den en als bedenker van de eetrijpe avocado. Het is ongeveer een jaar nadat Loop aan Dragon's Den meedeed en toen investeerder Pieter Schoen en wederom Shawn Harris zover kreeg om gezamenlijk een miljoen euro in het bedrijf te steken.
De nieuwe kapitaalinjectie wordt gebruikt voor het opschalen van de fabriek. Met de productielijn kunnen er 500 producten per maand van de band rollen, maar op dit moment wordt er nog op aanvraag geproduceerd en ligt het gemiddelde op 100 per maand, zegt Hendrikx. Daarnaast wil het bedrijf meer geld steken in marketing en sales.